Sunday, May 22, 2011

Japán szezámos fagylalt

black-sesame-ice-cream
A kifinomult japán konyha előszeretettel használja a szezámmagot sós és édes ételekbe egyaránt. Az olajban gazdag magvakkal salátákat, sült snack-eket, sushi-kat gazdagítanak, olajával pedig sütnek, ízesítenek. Talán a leghíresebb szezámos édesség a fekete szezámmagból készült fagylalt.

Hozzávalók: 2 csapott ek. fekete szezámmag, 370 ml tej, 170 ml tejszín, 4 ek. barna cukor, 1-2 tojássárgája.

A szezámmagot (szárazon) két-három percig pirítottam forró serpenyőben, folyamatosan rázogatva alatta, majd miután kihűlt mozsárba tettem és durvára törtem (a kávédaráló nem felel meg a célnak, mert túl finomra darál).

A tejet, tejszínt (double cream), megtört szezámmagot és a cukor felét feltettem a tűzre és forráspontig melegítettem. Félrehúztam és a tej felét a maradék cukorral habosra kevert tojássárgájához adagoltam, habverővel elkevertem, majd a maradék tejet is hozzáadtam. Visszatettem a tűzre és kevergetés mellett 8-10 percig főztem.

Miután kihűlt botmixerrel átdolgoztam, hogy a tetején képződött sötétebb rétegget egyneműsítsem. Műanyag edénybe öntöttem és betettem a fagyasztóba. Fél óra elteltével ismét beleengedtem a botmixert, hogy megtörjem a jégkristályokat. Még kétszer jártem el így fél-fél óra elteltével. Két-három óra fagyasztás után pedig gombócoztam, pár szem fekete szezámmaggal meghintve tálaltam. Mesés!

[i] A szezámmag japán neve: goma. A fehér szezámmagnak shiro goma, a feketének kuro goma, a sárgásbarnának pedig kingoma a neve; a pörkölt szezámmagé iri goma (kuro vagy shiro), a mozsár és a mozsártörő pedig suribachi és surikogi.

black-sesame-in-mortar

7 comments:

Gizi said...

Nagyon érdekes lehet a szezámmaggal, de szívesen megkóstolnám.:)

Erika said...

De érdekes, megkóstolnám!:)

Anazar said...

Gizi, Erika, gyertek, van még ;-)

marisz57 said...

Én fekete szezámmagot még nem is láttam.

Anazar said...

A halványabb fajtákat nagyobb becsben tartják Nyugaton és Közel-Keleten, míg Távol-Keleten a fekete 'hódít'.

Vicuska said...

Engem felcsigáztál :) tetszik az ötlet, szezámmag rajongó lévén!

Anazar said...

Vicuska, csak ajánlani tudom. Stay tuned, újabb szezámos fagyi van kilátásban ;-)