Wednesday, December 12, 2012

Csicsókakrémleves

Finom krémleves csicsókából

Hozzávalók:
2 nagyobb csicsókagumó
1 fej karalábé
2-3 kisebb krumpli
1 tk. Vega-Mix
1 db babérlevél
2 gerezd fokhagyma
őrölt fűszerkömény
koriandermag
só, frissen őrölt bors
olívaolaj

A csicsókát, karalábét, krumplit meghámoztam, felkockáztam és egy nagyobb fazékbe tettem. Hozzátettem a babérlevelet, fokhagymát, Vega-Mix-et, őrölt fűszerköményt és felöntöttem annyi vízzel, hogy 2-3 ujjnyira ellepje. Miután felforrt, lassú tűzön 15-20 percig gyöngyöztettem, amíg a zöldségek meg nem puhultak (nem kell túlfőzni). Babérlevelet kivettem, botmixerrel krémesítettem, majd kevés olívaolajat és szétmorzsolt koriandermagot kevertem bele. Gőzölgőn, kevés chili olajjal és extra koriandermaggal meghintve tálaltam.


Az Észak-Amerika keleti részén őshonos csicsóka, a másfél-három méter magasra növő, évelő gumós 'napgyökér' (sunchoke, sunroot) megtévesztő angol nevet visel - 'Jerusalem artichoke'. Köze nincs Jeruzsálemhez, de még csak nem is az articsóka egy fajtájáról van szó (noha azonos családba tartoznak). A név eredete bizonytalan. Olasz telepesek girasole-nak hívták a növényt (olasz szó a napraforgóra), talán épp ebből alakulhatott Jeruzsálemmé. Samuel de Champlain, francia felfedező pedig, aki az első mintákat küldte haza, ízét az articsókához hasonlította (forrás Wiki).

Sárga virága és érdes levele az azonos nemzetségbe tartozó napraforgóra emlékeztet. Nyersen ízre és állagra a krumpli és a karalábé közé tenném (ropogós, édeskés). Főve viszont előjön az articsóka jelledzetes aromája (ami egyébként a még éretlen, nyers, kalapban lévő napraforgómagra hasonlít).

A csicsóka gumója keményítő helyett 'inulint' tartalmaz, azt a fajta szénhidrátot, ami egy vízben oldódó nagyméretű (a hangsúly ezen van) rost. Az inulin 'feldolgozásához' nincs szükség inzulinra, a vércukorszintet nem emeli, nem szívódik fel (az 'inulináz' enzim hiánya miatt), és csak a vastagbél baktériumflórája mojól belőle valamit, a finomított cukor bomlástermékein dőzsölő káros baktériumok meg éhen maradnak, ezáltal az inulin remek bélflóranormalizáló.

5 comments:

wanna said...

Szuper! Szeretem a csicsókakrémlevest, egyszerű és fonom. Legutóbb ezt is laskagombával készítettem :)

Hankka said...

Nagyon guszta, el is fogadnék egy tányérkával! :) Tetszik a fűszerezése is, tényleg nagyon finom lehet! :)

Anazar said...

Wanna, hú, laskagombával lehet csak finom! Illik bele a gombaíz ;-)

Hankka, meg is kínálnálak egy tányérkával! Köszönöm, az volt, nagyon finom :-))

Erika said...

még sosem vettem/ettem csicsókát Itt az ideje...Piacon vettétek? Nem lesz nagyon büdös szaga főzés közben? Valaki azt mesélte, hogy furcsa szaga van:) Finom lehet így ez a leves, tetszik rajta a pirosarany:D

Anazar said...

Erika, igen, Denis Healy-nél a Temple Bar Food Market-en vettem a a csicsókát (fekete retket és 'proper' lila héjú karalábét is talátam nála), de a Fallon is árul időnként. A Queen of Tarts-ban pedig kóstoltuk csicsókalevest. Semmilyen kellemetlen szagot nem adott ki főzés közben. Az egyetlen 'kellemetenség' a pucolása volt, a gyömbérgyökérhez hasonló elágazásai vannak. A 'pirosarany' pedig chiliolaj :-)