Tuesday, May 03, 2011

Zöld borscs

green borsch
A méltán híres és népszerű klasszikus céklás borscs kisöccse lehetne ez a зелёный борщ 'zeljonöj borscs', azaz zöld borscs névre hallgató leves. A leves jellegzetes savanykás ízét és zöld színét a sóska adja. Több szláv ország ismeri, ám összetevők terén országonként kisebb vagy nagyobb mértékben változik. Az ukrán zöld borscs komponensei: sóska (шевель), burgonya (картофель), petrezselyem (петрушка), főtt hús (мясо), főtt tojás (яйцо), zöldhagyma (зелёный лук) és tejföl (сметана). Olykor búza vagy rizs (пшено или рис) is kerül bele. Egyéb belevalók lehetnek még: spenót (sóska helyett), vöröshagyma, sárgarépa, káposzta, kapor. Én most egy húsmentes változatot készítettem, sóska (sorrel) helyett spenótból (spinach).

Hozzávalók:
2 db burgonya
2 db petrezselyemgyökér vagy paszternák
2 db sárgarépa
1 kisebb fej vöröshagyma
só, frissen őrölt bors, Vega-Mix
zöldségalaplé*
nagy csomag spenót
főtt tojás, tejföl


A megtisztított paszternákot és sárgarépát háromujjnyi hosszú darabokra vágtam, majd a darabokat 5 mm széles lapokra szeltem, a szeleteket felcsíkoztam. A meghámozott krumplit pedig felkockáztam.

*A finomra aprított vöröshagymát kevés olajon megfonnyasztottam, adtam hozzá sárgarépa és paszternák széleket (amelyek nem adtak ki szép csíkot). Felöntöttem épp csak annyi vízzel, hogy ellepje. Fűszereztem: só, bors, Vega-Mix, majd puhára főztem a zöldségeket, végül beleeresztettem a botmixert. Ez lett a zöldségalapom.

Hozzáadtam a kockára vágott krumplit és a felcsíkozott paszternákot meg sárgarépát. Felöntöttem vízzel, majd fedő alatt, lassú tűzön puhára főztem a zöldségeket.

Az átmosott spenótot (sóska ajánlott) felcsíkoztam és a puha zöldségekhez adtam. Hagytam, hogy átforrjon, majd lehúztam a tűzől és tálalás előtt öt percet pihentettem. Főtt tojással és tejföllel kínáltam. Friss kaporral vagy petrezselyemzölddel, de akár újhagymával is meg lehet szórni ;-)

green-borsch-ingredients

5 comments:

Hobbychef said...

Érdekes és guszta ez a зелёный борщ.

Kati said...

A céklás borscs változatot nagyon szeretjük, de ez is nagyon gusztának néz ki, semmi olyan nincs benne, amitől ne lenne finom, és tetszik a tálaló edénykéd.

Anazar said...

Köszönöm Kati. Tudnak az oroszok főzni :D

Anonymous said...

A Férjem ukrán, az ő családjától tanultuk ezt és a hagyományos borscsot is és imádjuk. Eszméletlen finom, amit mindekinek ismernie kéne :-)

Anazar said...

Nagy kedvencem maradt az orosz-ukrán konyha, nekem amolyan komfort-kaja ;-))