Tuesday, October 12, 2010

Borscs - Борщ - Borsch vagy Borscht

Az ukrán eredetű борщ számos kelet- és közép-európai országban kedvelt és népszerű. Ennek a kiadós, laktató levesnek a cékla adja a karakterét, egyéb összetevői országonként változnak. Készülhet hússal vagy nélküle, többféle zöldséből, mégis a céklától igazán borscs a борщ.

Hozzávalók:
500 g marhahús
1 db zeller gumó
2 db petrezselyemzöld
3 db sárgarépa
4 db közepes burgonya
2 db cékla
500 g savanyú káposzta
fűszerek


A felkozkázott húst hideg vízben fel tettem főni, lehaboztam, majd ízesítettem: babérlevél, zöldséges tengeri só, bors, pirospaprika, őrölt fűszerkömény, két gerezd zúzott fokhagyma, és fedő alatt finoman gyöngyöztettem.

A megtisztított zöldségeket (zeller, petrezselyemzöld, sárgarépa) felcsíkoztam és három szál zellerlevéllel (cérnával összekötve) a levesalaphoz adtam. Fedő alatt, alacsony hőfokon (épphogy mocorgott) bő egy órát főztem.

Közben a céklát sós vízben, egészben, héjával (hogy ne jöjjön ki a színe) megfőztem, leszűrtem, kihűtöttem, felcsíkoztam. Meglocsoltam kevés olajjal (bevonja a céklát és megakadályozza, hogy kiengedje a színét), majd 1-2 ek. ecettel három percig serpenyőben dinszteltem (ettől lesz finoman savanykás). Felhasználásig félretettem.

A savanyú káposztát átmostam, kinyomkodtam, majd kissé felaprítottam és a leveshez adtam. Tovább főztem 15-20 percet. Van aki édeskáposztával csinálja, de nálunk a borscs télen készült, és hát télen mi van, savanyú káposzta, ezért az én ízlésemnek a борщ savanyú káposztával készül.

Mivel az ír krumpliról sosem lehet tudni hogy fő meg, pontosabban sosem úgy fő, ahogy szereté az ember lánya, ezért nem kockáztattam, hogy a levesben váljon grízzé, külön lábasban főztem, felkockázva, sós vízben, egy babérlevél társaságában, majd a vége felé a leveshez adtam, egy ek. paradicsompürével együtt.

Kivettem a babérlevelet és a zellerszárat. Serpenyőben 2 ek. lisztet szárazon világosra pirítottam, majd kevessével adagoltam hozzá a hideg vizet, amig sima, krémes allagú nem lett, majd a céklával együtt a leveshez adtam, és két perc múlva le is zártam.

Főtt tojással és tejföllel tálaltam. Fokhagymás barnakenyér pirítóssal az igazi. Most három napig rá fogunk járni!

Borscht-Borsch-step2
Borscht-Borsch-step3
Borscht-Borsch-step5
Borscht-Borsch-step6
Borscht-Borsch-ready
Borscht-Borsch-served

2 comments:

Ami said...

Ezt már én is ki szeretném próbálni :)

Anazar said...

Nem fogod megbánni! Tulajdonképpen egy zöldséges marhahúsleves céklával bolondítva ;-)