Tuesday, April 29, 2014

Tök, ami nélkül se ősz, se tél

A ősz-tél meghatározó zöldsége volt a tök. Ettük főve, ettük sülve. Volt ebédre, volt vacsorára, volt desszertre. A vegán tíz hét alatt nem is volt talán olyan nap, hogy ilyen vagy olyan formában ne került volna terítékre.

--- Crown Prince ---

crown_prince_pumpkin
A sütőtökök (leendő) királya, a trónörökös. Szép termetes tud ám lenni. Akkorát is láttam, amit talán át sem tudtam volna ölelni. Sűrű, parázs húsa igazán élvezetessé teszi. Nekem ez a forma a klasszikus sütőtök.

crown_prince_pumpkin
A húsa vastag, a magháza könnyen-gyorsan eltávolítható. A szürkés-kék héja ugyan kemény, de egy széles, éles késsel könnyen elbánunk vele.

crown_prince_pumpkin
A megtisztított szeleteket jénaiba tettem, 1-2 ek. vizet öntöttem alá, rátettem a fedelét, és bő 45 percre betoltam a sütőbe. Az eredmény egy csodásan lágy, puha, omlós tök. A fedeles jénai nem engedi kiszáradni, nem ég meg, és az ízek is bent rekednek.

--- Butternut Squash ---

butternut_squash
A lant alakú 'vajdió' élénk színével csábít. Kiváló kókuszos curry készíthető belőle, de krémlevesnek is pompás, pláne vöröslencsével házasítva.

butternut_squash
A héját ugyan ez is nehezen adja, de a magháza kevés helyet foglal, gyorsan meg lehet tisztítani, és hamar puhára fő.

--- Spaghetti Squash ---

2013 felfedezettje, a spagettitök. A neve praktikusan találó. A húsát spagettire emlékeztető szálakra lehet szétszedni. Ha unjuk a gabonaspagettiket, tökspagettire fel!

A tököt félbevágtam, lekentem olívaolajjal, majd betoltam a sütőbe,
úgy háromnegyed órára. Mire a teteje kissé megpirult, a húsa is kispagettisedett. Villával kikapargattam a 'sült spagettit'. Egy könnyű paradicsomos szósz rá, és voilà, pillekönnyű vacsora.

A megját még véletlenül se dobjuk ki. Mossuk át, csepegtessük le, itassuk le róla a maradék nedvességet, majd tegyük a még meleg sütőbe. Pompás snack lesz belőle!

--- Delicata Squash ---

A tavalyi év sztárja, a delicata. De még milyen finom! Nem győztünk eleget enni belőle. A szezonja sajnos hamar lefutott (vagy csak felettük), volt hogy 6-7 is kosárva került. Mind sütőben végezte, annyira ízlett. Nem is jutottam el odáig, hogy mást is kipróbáljak vele.

Helyes formája van, hosszúkás, barázdákkal, így szeletelve virágot, azt felezve félholdat kapunk. A hámozással sosem bajlódtam. Miután megsül, könnyen lehúzható a héja.

Egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége. A szeleteket vékonyan lekentem olívaolajjal, majd meghintettem szárított rozmaringgal és 20-25 perc alatt készre sütöttem. Maga az álom. Meglepő rántottás íze van! Alig várom a következő szezont! Egy ok, amiért már várom az őszt.

2 comments:

Tiffanylda said...

Már hiányoztál!;)
Köszönöm, hogy bemutattad a tök fajtákat, amiket használsz. Én csak az első kettőt ismerem, a többivel még nem találkoztam a hazai piacokon, de lehet, hogy nem voltam elég szemfüles!:) Ősszel keresni fogom őket kipróbálásra!

Anazar said...

A delicata-t ki ne hagyd Tiffanylda!!