Wednesday, April 17, 2013

Házi készítésű vaníliás puding

hazi_vanilias_puding
Puding-desszert: házi puding, meggyszósz, babapiskóta, tejszínhab

A túró rudi után most a vaníliás pudingra is (házi) próbát tettem. A nagy klasszikust, vaníliaízű pudingport, Dr.Oetker eredeti pudingját készítettem el. 'Magyarország legkedveltebb pudingpora', olvashatjuk a csomagoláson. Mindenki ismeri, mindenki szereti (hány csomagot kasználtok el havonta?), de vajon ki olvassa el az összetevőket?

Összetevők: kukoricakeményítő, étkezési só, aroma, színezékek: béta-karotin, riboflavin.

Sötétben is megtalálom, olyan erős vanília szaga van, szinte harapni lehet. Vanília, ahem, akarom mondani, bíversegglyuk (elnézést az obszcén kifejezésért, mi csak így hívjuk). A nagyüzemi vanília bizony azt sem tudja mi fán terem a(z igazi) vanília, hanem!, egy kedves kis állat, a hód végbélnyílásának váladékából nyerik (területének megjelölésére használja a drága, becsületes neve castoreum), egy csipetnyi hód vizelettel bolondítva. Yummy!!

Amikor azt látod, hogy 'természetes aroma', ne tévesszen meg, ne adjon hamis biztonságérzetet. Természetesen nem vaníliáról van szó. A hód nem egy mesterséges állat, létezik, kint a természetben, természetesen, és üríteni is szokott. Amikor a hódot megnyúzzák a szőréért, a mirigyet (castor sacs) kiveszik, majd füstölik vagy napon megszárítják (hogy megelőzzék a rothadást) és jópénzért eladják a parfümiparnak vagy az élelmiszeriparnak.

Vegyük sorra, mi is van az 'eredeti' pudingporban? Szerencsére nem egy sok-komponenses valami. Kukoricakeményítő, rendben, van is itthon. Étkezési só, mert milyen a nem 'étkezési', amivel télen az utcát szórják (sajnos!)? Aroma (se nem vega, se nem vegán), lásd fentiek (azt már tudjuk, hogy ez a szó az ég adta világon szinte bámit takarhat, de legalább vették a fáradtságot és nem biggyesztették elé a megtévesztő szép 'természetes' jelzőt). Színezékek, béta-karotin és riboflavin. Az előbbi E160a, az utóbbi E101 az E-számok listáján. Szerencsére mindkettő ehető és emészthető, de vajon feltétlenül szükségünk van-e rájuk a házi pudingunkba? Nem, meg leszünk nélkülük.

A csomag 40 g-os, így vettem 40 g kukoricakeményítőt, adtam hozzá egy csipet sót, és odakészítettem egy kávéskanál vaníliakivonatot*. Ennyiből áll a házi pudingporunk! Ki ad ezek után a boltban érte pénzt?

Kimértem 400 ml tejet. A házi pudingport egy-két ek. hideg tejjel simára kevertem. A maradék tejet felforraltam, majd lehúztam a tűzről és hozzákevertem a csomómentesre elkevert pudingalapot. Adtam hozzá 2 ek. nyírfacukrot (xylitol) és egy tojássárgáját (színe is lesz, krémesebb állaga is lesz; opcionális, el is hagyható). Szépen besűrítettem. Az elkészült forró pudingot feltördelt babapiskótára (Bambi Lane) öntöttem. Hagytam langyosra hűlni, majd meggyszósszal ízesítettem, és kevés keményre vert tejszínhabbal (double cream) díszítettem. Jó étvágyat hozzá!

Meggyszósz: fagyasztott, magozott meggyet alacson lángon kevergetve felolvasztottam. Amikor fel is forrt egy-két ek. nyírfacukorral ízesítettem, majd besűrítettem 1 tk. (hideg vízben elkevert) kukoricakeményítővel.

* Organic Vanilla Extract INGREDIENTS water, organic ethyl alcohol (35%), organic vanilla bean extract (3%).

4 comments:

Hankka said...

Hát igen, tényleg "természetes aroma" van benne, ki gondolta volna! :) Ezek után tutira nem fogom használni, teljesen jónak és használhatónak tűnik ez a házi verzió! :)

wanna said...

Igazad van, én is így gondolom, és én is csak házilag, kukoricakeményítővel készítek pudingot.

Erika said...

Jó volt ezt is megtudni, egy nagy tál tasakos vaníliás puding fogyasztása közben :D Én is váltok! Köszi a tippet!

teller-cake said...

:(
:)
Nagyon jó összefoglaló egy remek ötlettel! És az ínycsiklandozó desszertről nem is beszélve....:)