Sunday, March 09, 2014

Teljes kiőrlésű zsemle

whole grain bread rolls
Teljes kiőrlésű zsemle négy hozzávalóból

Hozzávalók (6 db zsemléhez):
1. 300 g teljes kiőrlésű liszt*
2. 1-2 csipet só
3. 10 g friss élszető
4. 200 g langyos víz

Továbbá kell hozzá:
2 db üveg keverőtál (egy kisebb és egy nagyobb)
sütőpapír és tepsi
magasabb tepsi + víz

• A kisebb kevetőtálban elkevertem a lisztet és a sót.
• A nagyobb keverőtálba kimértem az élesztőt, majd hozzáadtam a langyos vizet, és addig kevertem, amíg az élesztő el nem olvad.
• Az élesztős vízhez adtam a lisztet, majd alaposan elkevertem,
és letakartam a kisebb keverőtállal.
• 10 percet pihentettem.
• 10 perc pihenés után a tészta készen állt a dagasztásra. A tálban hagyva egy-egy oldalát (4) kihúztam, majd a közepén lenyomtam. Kinyújt-lenyom 8x (kb. 10 mp az egész).
• Ismét letakartam a kisebb keverőtállal és újabb 10 percig pihentettem.
• Kinyújt-lenyom 8x + 10 percet pihen letakarva (másodszor).
• Kinyújt-lenyom 8x + 10 percet pihen letakarva (harmadszor).
• Kinyújt-lenyom 8x (negyedik dagasztás), majd letakarva 1 órát kelesztettem.
• Miután duplájára megkelt, finoman kinyomtam belőle a levegőt,
és lisztezett felületre borítottam.
• A tésztát 6 részre osztottam, és egyesével a két tenyerem között szép kerek labdává formáztam/gömbölyítettem.
• Az egyik oldalukat enyhén meglapítottam és sütőpapíros tepsire sorakoztattam.
• Letakartam az üveg keverőtállal (négyet a naggyal, kettőt a kicsivel).
• 15-20 percig kelesztettem.
• Felmelegítettem a sütőt ventilátoros 220 °C-ra (ennyit tud, de 240 °C még jobb), egy magasabb tepsit tettem az ajára.
• Mután megkeltek a zsemlék, levettem az üveg keverőtálat, és betettem a helyes zsemléket a forró sütőbe, aláöntöttem egy csésze vizet,
és levettem a sütőt 200 °C-ra.
• Nagyjából 15 perc alatt aranybarnára sütöttem. Onnan tudom, hogy készen van, hogy az alját megütögetve üreges hangot ad.
• Rácsra szedtem és hagytam teljesen kihűlni.

A felhasználási módokat rátok bízom. Jó étvágyat!

[*] Doves Farm Organic Strong Wholemeal Bread Flour

Inspiration: How to Make Bread

3 comments:

Hankka said...

Guszták, mosolygósak! :)

Millye said...

Igazán nagyon guszták a zsemléid! :)

Kati said...

DE szépek:)