Monday, March 03, 2014

Vegán töltött káposzta törvepaszullyal

vegan_stuffed_cabbage_leaves
Magyar klasszikus vegán kivitelben

Kell hozzá:
kisebb fej káposzta
savanyú káposzta
rizs
vöröshagyma
paradicsomlé
pirospaprika
őrölt fűszerkömény
olívaolaj

cirkás bab
vöröshagyma
fokhagyma
babérlevél


Az éjszakára beáztatott babot alaposan ámostam, majd bő vízben, babérlevél, egy fej vöröshagyma és 3-4 gerezd fokhagyma társaságában puhára főztem. Kivettem a hagymát, fokhagymát, babérlevelet, hagytam
a főzőlében langyosra hűlni, majd leszűrtem és krumplitörővel megtörtem.

A káposztát félbe vágtam, kivágtam a torzsáját és leszsedtem a leveleit, amit pár percre forrásba lévő vízbe dobtam, hogy épp csak megpuhuljon, hogy formázható legyen. A legjobb savanyú káposztába tölteni, de nem találtam adalék (tartósítószer, cukor, mittudomén) mentes savanyított káposztafejet.

Egy nagy fej vöröshagymát apróra felkockáztam és kevés olívaolajon világosra pirítottam. Hozzáadtam az alaposan átmosott, 15-20 percre beáztatott, majd leszűrt és alaposan lecsepegtetett rizst (most épp kerek szeműt). Kevergetve 5-7 percig pirítottam, majd lehúztam a tűzről, meghintettem pirospaprikával és őrölt fűszerköménnyel.

A káposzta közepét, ahol a levelek már túl kicsik lettek volna a töltésre, vékonya felszeleteltem. Ezzel a káposzta aprólékkal béleltem ki az öntöttvas casserole-t, a megtöltött leveleket pedig a tetejére sorakoztattam. Az egészet beborítottam finoman, épp csak kinyomkodott savanyú káposztával, majd nyakonöntöttem sűrű paradicsomlével. Miután felforrt, mérsékeltem alatta a tüzet, rátettem a fedőt és másfél órát finoman gyöngyöztettem, épp csak bugyborékolt itt-ott. Időnként megrázogattam alatta a casserole-t. A még forró töltött káposztákat
a vele főtt savanyú káposztával és a még langyos törvepaszullyal tálaltam. Jó étvágyat!

[i] gluténmentes;
babbal kiegészített rizs = teljes értékű fehérje;

[Tipp] Ügyeljünk, hogy mindegyik levél azonos mennyiségű rizzsel legyen töltve, hogy egyszerre főjenek meg, ne hogy egyik kenényebb maradjon, a másik meg már szétfőtt. Nincs is rosszabb a szétfőtt töltött káposztánál. Én 1 ek. tölteléket teszek mindegyik levélbe, ami nagyjából azonos méretű is egyben. Arra is ügyeljünk, hogy egyforma szorosra vagy lazára csavarjuk, mert a szorosra csavartnak több idő kell.

Tölthetjük árpagyönggyel, kölessel, quinoaval, kukoricadarával (ez utóbbi hárommal szintén gluténmentes lesz).

[?] Mi gluténmentes? Rizs, hajdina, köles, kukorica, quinoa, amaránt (amaranth), cirok (sorghum), teff. Mi nem az?? Búza (tönköly, kamut [Khorasan], durum) és termékei bulgur, búzadara, couscous, továbbá árpa, rozs, tritikálé (a búza és a rozs hibridje). A zab eredendően gluténmentes, de gyakran gluténnal 'szennyezett' lesz termesztése, szállítása, tárolása vagy feldolgozása során.

No comments: