Monday, June 20, 2011

Okroska (orosz hideg aludttejes leves)

okroshka-cold-Russian-soup
Ez a frissítő ízű, könnyű, hideg leves (oroszul: окрошка, 'apró darabokra vágott') nagy meleg, nyári napokra kitűnő hűsítő, tele ropogós zöldséggel. Egyszer már bemutattam, itt (à la fater), most el is készítettem.

Hozzávalók:
2 l víz
2 db krumpli (felkockázva)
2 db sárgarépa (felkockázva)
2 db babérlevél
só, bors ---> megfőz, kihűt

2 l aludttej (2 nap)
ha van tejföl, leszed

4 db főtt visrli (felkockázva)
4 db főtt tojás (fehérje felkockázva)
sárgája + mustár + tejföl
nagy kígyóuborka (felkockázva)
újhagyma, zöldhagymaszár (felkockázva)
nagy csokor friss kapor


A tejet (organic, whole) még pénteken este (hűtőbe tevés helyett) egy öblös szájú üvegbe öntöttem, muszlinnal vékonyan letakartam és hagytam megaludni a konyhapulton. Kétségeim voltak a bolti tej alvókája felől (teljes tej ide vagy oda), de láss csodát, megaludt. Ugyan nem lett olyan 'májas', mint a mamáé gyerkkoromban, inkább csak valamiféle sűrű állagú. Egy bő ujjnyi savó is lett rajta, és 2 mm vastag tejföl!! Hogy a 12-13 °C-os ír időjárás nem kedvez a tejmegaltatásnak, vagy boltitól ne is várjam, hogy májas legyen, no idea, a lényeg, hogy egy kellemesen savanykás, sűrűs valamit kaptam (inkább összement, mint megaludt, úgy fogalmaznék), de a célnak megfelel.

Az apróbbra kockázott krumplit, sárgarépát babérlevéllel, kevés sóval, frissen őrölt borssal finoman gyöngyözve megfőztem (nem túl puhára), majd kihűtöttem. Hozzáadtam a felkockázott főtt vislit, a meghámozott uborkát (a magházát, mivel volt neki, kikapartam), a zöldhagymaszárat és a keményre főtt tojás fehérjét. A tojás sárgáját villával összetörtem, csípős angol mustárral (orosz: горчица) ízesítettem, tejföllel (kivel az én aludttejemen csak mutatóba volt valami, ezért 'boltival' kipótoltam) krémesítettem. Ezt az aludttejbe kevertem, simára, majd az aludttejet a levesalaphoz öntöttem. Finomra aprított kaporral 'felfűszereztem'. Hűtőbe tettem, legalább egy estére, mert úgy jó, ha az ízek jól összeérnek. Приятного аппетита!

No comments: