Monday, April 25, 2011

Sonka, kolbász, tojás tormás céklával

Easter ham
Nincs is jobb a Húsvét második napján fogyasztott reggelinél. Kivenni a hűtőből a hozzávalókat és egy jó mélyet szippantani a jellegzetes illatokból. Főtt sonka, kolbász és tojás, amit a pikáns cékla íze tesz teljessé.

A füstölt sonkát és kolbászt együtt főztem. Hideg vízben tettem fel, fűszereztem: babérlevél, egy fej hagyma, egy gerezd fokhagyma, egész szemű bors. Miután felforrt, fedővel félig letakartam és lassú tűzön másfél-két órát főztem (500 g), majd hagytam a főzőlében kihűlni (megszívja magát, ízesebb lesz, nem szárad ki, majd a kihűlt, leszűrt levet le is lehet fagyasztani, remek alapanyag babos ételekhez). Tányérra szedtem és hűtőbe tettem, tálalás előtt szeleteltem.

A tojásokat a legjobb a sonka levében megfőzni, keményre, miután kihűlt akár héjastól vagy pucolva hűtőbe tenni, de frissen is főhet a tojás.

Easter beetroot with horseradish
Tormás cékla nélkül nem Húsvét a Húsvét! Főtt céklát a legapróbb reszelőn lereszelni és friss tormát reszelni hozzá, végül pedig kevés ecettel savanykássá tenni - lenne a legmegfelelőbb, de hónapok óta lehetetlen friss céklát kapni, olyat ami nagyobb egy diónál. Ám az egyik lengyel boltban fagyasztott, 'friss' pürére akadtam. Friss tormát ugyan találtunk, épp csak mi a manót kezdek kétarasznyi tormával (Húsvéton kívül nem fogyasztjuk). Kis üveges reszelt tormát sem találtam, errefelé a szósz az ismert. Kételkedtem a sikerben, kár volt, remek Húsvéti cékla lett belőle.

A fagyasztott, finomra reszelt céklát kiolvasztottam, majd alacsony hőfokon meglangyítottam, és 2-3 ek. tormaszószt adtam hozzá. Egyéb ízesítésre nem is volt szükség. Colman's Horseradish Sauce: torma (33%), víz, ecet, növényi olaj, fehérrépa (turnip), glükóz szirup, cukor, tojás sárgája, só, xantángumi (sűrítőanyag, stabilizálószer, eh), mustárliszt, aromák (jó lenne tudni mégis mik azok), tartósítószer (nátrium-metabiszulfit, sajnos!!).

A majonézes krumplisalátát (Cалат Оливье) most is húsmentesre készítettem, hiszen ott a sonka (és a kolbász), és hogy egy kevés Húsvéti hangulatot is csempésszek bele tormát is adtam hozzá. Kockára vágott krumpli és tojás, savanyú uborka helyett egy kisebb fej lila hagyma és konzerv borsó, erre került az öntetet: 1/3 majonéz, 2/3 natúr joghurt, 1 tk. angol mustár (Colman's) és 2-3 ek. tormamártás (Horseradish Sauce, Colman's), frissen őrölt bors.

No comments: