Wednesday, July 06, 2011

Fish chowder

Fish-Chowder
Öt éve is meg van már, hogy először kóstoltam a híres chowder-t, itt Írországban, mégpedig Dingle-ben (Co. Kerry) a Half Door étteremben. A gazdag Dingle Seafood Chowder harmonikus ízét azután hiába kerestük délen, északon, nyugaton (Cork, Donegal, Sligo, Galway), meg sem kölelítette egyik sem. Ettünk már sűrű tejszíneset (brrr), híg tejeset, vagy aminek liszten kívül más íze nem volt. Mind, mind csalósás volt! Arról nem is beszélve, hogy mindenütt ropogott(!) az a 2-3 szem kagyló, ami a levesben volt. Legnagyobb meglepetésünkre a dublini botanikus kert kávézójában botlottunk finom ízű chowder-be, ugyan alaposan szétfőzték vagy turmixolták(?), de ízre végre, végre pompás volt!

Itt volt az ideje elkészíteni a saját változatomat, ami enyhén sűrű, de nem a hozzáadott liszttől, hanem a zöldséges alapba lemálló krumpliszélektől, és ami csak jelzés szintjén tejszínes, nehogy eltelítsen két kanál után, és a paradicsomlétől pikás, és még a színe sem fonnyadt.

Hozzávalók:
1 nagy fej vöröshagyma
kevés vaj
1 gerezd fokhagyma
1 db nagyobb burgonya
2-3 db kisebb sárgarépa
Vega-mix, só, bors
paradicsomlé
tőkehal, lazac, tonhal filé
tej, tejszín
petrezselyemzöld


A finomra aprított vöröshagymát kevés vajon világosra pirítottam, épp csak elkezdett itt-ott barnulni. Hozzáadtam az áttört fokhagymát, majd a kisebb kockára vágott krumplit és a szintén kockázott sárgarépát. Átforgattam, meghintettem kevés Vega-Mix-szel, felöntöttem kevés vízzel (ellepte egyujjnyira) és feldő alatt, lassú tűzön 6-8 percig főztem, amíg a krumpli meg nem puhult.

A halakat átmostam és nagyobb kockára vágtam. Beletettem az alapba, felöntöttem tejjel és fedő alatt, lassú tűzön(!!) pár percig főztem. Adtam hozzá enyhén sűrű paradicsomlevet (lehet friss paradicsom leve is, de az legyen érett, és át is kell szűrni, hogy a héja és a magja ne kerüljön a levesbe), és 2 ek. tejszínt. Sóztam, borsoztam. Átforrt és már tálaltam is, friss petrezselyemmel meghintve.

Tipp: Fehér halból (cod, haddock) és tengeri kütyükből (mussel, prawn, scallop) készül a seafood chowder. A kagyló és a rák a hal előtt kerüljön a levesbe, amiket leőtte 'előkészítettünk'. A garnélát mártsuk forrásban lévő vízbe, majd hagyjuk kihűlni és 'hámozzuk' meg. A kagylót kefével tisztítsuk meg, majd dobjuk ki azokat amelyek nem nyílnak meg érintésre, nyomásra. Ezután tegyük egy vastag aljú edénybe, szorosan fedjük le és magas hőmérsékleten 'főzzük' pár percig. Dobjuk ki azokat amelyek nem nyíltak ki. Szedjük ki a főtt kagylókat a héjból, és mehetnek a levesalapba. Irish Food and Cooking by Biddy White Lennon & Georgina Campbell

4 comments:

Erika said...

Nekem is nagy kedvencem, én Howth-on ettem finomat...

Anazar said...

Howth egy jó hely halvadászathoz.
Oar House, chowder, tesztelve. A Wheelhouse-ból csak a narancsos kacsamell és bárányborda volt emlékezetes. A King Sitric még tesztelésre vár ;-)

Éva said...

Guszta lett! Biztos nagyon finom,bár számomra ismeretlen ez az ízvilág!
Halat csak rántva és halászlének ettem eddig!

Anazar said...

Melegen ajánlom, Éva ;-)) Nagyon finom lett, férj még kanalazás közben bejelentette az igényt az újabb adagra :-)