Thursday, January 13, 2011

A friss konyharuha titka

tea-towelsRégebben, mielőtt gépbe tettem volna a konyharuhákat, klorokszoztam-domesztoszoztam időnként, hogy a makacs foltokat és az olaj, szaft szagát eltüntessem. A folt ugyan eltűnt, de a mélyen beleivódott vegyszerszag még kellemetlenebb lett. Hiába öblítettem ki többször, hiába mostam 60 °C-on, a vegyszer szaga nem távozott.

Amióta száműztem a lakásból a fent említett környezetgyilkosokat, forró vizes áztatással próbálkoztam. Eredménytelenül. Még a gép után is maradt rajtuk zsírszag.

A mosógépen időnként átfuttatok egy ecetes öblítést. Felfrissül. Innen jött az ötlet. A konyharuhákat előbb forró vízben áztatom egy-két órát, majd kinyomkodom. Friss vizet öntök alá, majd ecetet, és ebbe teszem (a víz lepje el), aztután pedig meghintem szódabikarbónával. Miután kipezsegte magát, átöblítem, és mehet is a gépbe.

"Pezsgősvíz"! A környezetbarát megoldás. És az eredmény? Friss, fehér konyharuha! Három-négyhavonta megismétlem.

Tipp: A tűzhelyet is egy kevés szódabikarbónával szoktam újjá varázsolni, vagy az edények alját (kívül!). Mama a masinán használt edények alját homokkal tisztította.

Vissza kell térnünk a természetes, vegyszermentes(!) megoldásokhoz, hogy az utódaink (is) még hosszú generációkon át élvezhessék az otthonukat mérgek nélkül.

17 comments:

Kata said...

Na ezt kipróbálom:))))

marisz57 said...

Feltétlenül kipróbálom a szódabikarbónás, ecetes tippjeidet. Nekem is állandóan "konyharuha szag" problémáim vannak. Köszi a jó praktikát! marisz57

Anazar said...

Majd számoljatok be ;-)

M@rti said...

Én a mosogatógépbe - tabletta helyett - is szoktam tenni szódabikarbónát. Tökéletesen megfelel a drága cuccok helyett is.

Anazar said...

M@rti, igen, én is teszek újabban egy-két evőkanállal a törölközőkhöz.

Roza said...

Hm. Jó pap.... Kipróbálom:) Nálam is örök probléma.

Anazar said...

Majd számolj be Roza ;-)

Unknown said...

Na ez egy nagyon jó ötlet.Én mikor lesúrolom a tűzhejem citrommal "átdörgölöm" és ujra szép fényes lesz.

Anazar said...

Daniela, köszönöm. Citrom-ecet-szódabikarbóna az okos háziasszony nagy barátosnéi ;-))

marisz57 said...

Anazar! Elfelejtettem beszámolni, de bevált a recepted a konyharuhákhoz, azóta így csinálom, meg igyekszem én is a természetes szereket használni. Alig vásárolok már vegyszereket, a lábosaim alját már fahamuval súroltam el, öblítő helyett ecet, az ecet helyett pedig a konyhában magam készítette gyümölcs és fűszer ecetet használok.

Anazar said...

Marisz, örülök, hogy kipróbáltad és megtetszett. Kicsit macerásabb, meg időigényesebb, mint bevágni a mosógépbe, de megéri, nem, hiszen olyan jó illatuk lesz. A környezet mellett, az egészségedért is sokat teszel vegyszerek helyett citrommal, ecettel, szódabikarbónával :-)

Katucikonyha, said...

Szuper, kipróbálom. A szódabikarbóna, ecet, citrom és társaik a legjobbak egy háztartásban.
Mikró tisztítási tipp: egy meleg vizes edénybe tegyünk kinyomkodott citromszeleteket, tegyük be melegedni 10 percre, majd vegyük ki és töröljük ki a zsírt. Nekem nagyon bejött.
A hűtőben meg tartok egy kis pohárban szódabikarbónát, illetve a szemeteszsák alá is szórok, jól elveszi a szagokat.

Anazar said...

Remek Katucikonyha, majd számolj be!
A mikrót ugyan kilakoltattam, de aki erre jár és kommentet is olvas, biztos értékelni fogja.
A hűtőszekrénybe igyekszek lezárt dolgokat pakolni, hogy ne keveredjenek a szagok, de havonta úgyis olvasztom, mert okos módon a sütő mellett van, hamar jegesedik.
Köszönöm a tippeket!!

Elrenor said...

Én ma kitisztítottam így a konyharuháimat, de sajnos se a foltok, se a szag nem jött ki. Mit ronthattam el? Lehet, hogy nem tettem elég ecetet és/vagy szódabikarbónát?
Ellenben a fritőznek is nekiestem, már nagyon rá volt ülepedve a zsiradék, és az gyönyörű tiszta lett, hála az ecet-szódabikarbóna-citrom kombónak. :)

Anazar said...

Elrenor, forró vízes áztatás és nem kevés ecet meg szódabikarbóna. Persze attól is függ, mióta ültek ott azok a foltok, és persze miből vannak, de az ecet-szódabikarbóna kombónak győznie kell.

Elrenor said...

Hát régóta. Megcsináltam mégegyszer, van, ami így is foltos maradt, de azért lényegi változás látható rajtuk! (A forróvíz megvolt az előzőnél is, most is.)
Majd két-három havonta énis megismétlem, főleg, ha új áll a házhoz.
Köszi a segítséget!

Anazar said...

Elrenor, ha a folt már régi (több mosás óta ott díszeleg) és nagyon makacs, akkor biz elő kell venni a kellemetlen fehérítőt (csak a nedves foltra tegyél egy-két cseppet, hagyd állni 5-10 percet és öblítsd ki többször). A friss foltokon nálam mindig működik a forró vizes áztatás és az ecet-szódabikarbóna kombináció. Remélem a jövőben nem lesz gondod a foltokkal. Igen, a 2-3 hónap remek frissítő kúra ;-)