Monday, October 11, 2010

Székelykáposzta bárányból

szekelykaposzta-goulashA Petőfi korából származó székelykáposzta vagy székelygulyás, becses magyar konyhánk kiváló étele, nem székely eredetű, a hagyományos erdélyi konyha nem ismeri, hanem Székely József nevéhez fűződik, aki vármegyei főlevéltáros volt, és a Gránátos utcai Komló-kertben született, maradék sertéspörkölt és savanyúkáposzta-főzelék házasságából, amire később Petőfi "Székely-káposzta" néven hivatkozott. Mestermű, nagy, nagy kedvenc!

Édesítőszer-mentes (!?) vecsési savanyított káposztához jutottam (bár nagy kérdés, minek édesíteni a káposztát, só kell bele és kész), a sertéspörköltet bárányra cseréltem (került bele azért sertés is), casserole-ban ízesre főztem, puha, fehér kenyér helyett krumplipürével tálaltam.

Két kisebb hagymát vékonyra felszeleteltem és 1-2 ek. olívaolajon megpirítottam, majd hozzáadtam a felkockázott báránycombot (300 g) és a kiáztatott, felvagdosott (tenyényi) füstölt oldalast. Kipirítottam, majd fűszereztem két gerezd zúzott fokhagymával, babérlevéllel, őrölt fűszerköménnyel, egész köménymaggal, fűszerpaprikával. Enyhén sóztam, borsoztam. Amikor a pirospaprika elolvadt, felöntöttem kevés vízzel, tettem bele 1 ek. paradicsompürét és fedő alatt, lassú tűzön főztem. Az öntöttvas casserole (Le Creuset) nem csak takarékos, de egyes fokozaton is kitűnően végzi a dolgát, sőt, nem is szabad nagy lángra kapcsolni. A fedő szorosan zár, így a víz sem párolog el, semmi sem ragad le a zománcra.

Amikor a hús megpuhult és a vöröshagyma is szép, sűrű szaftot adott (bő fél óra, vagy akár egy is), hozzákevertem az átmosott, kinyomkodott és kissé felaprított savanyú káposztát. Alaposan átkevertem, majd fedő alatt újabb fél órát gyöngyöztettem.

Közben a megpucolt, felkockázott krumplit sós vízben megfőztem, leszűrtem és megtörtem, majd hozzákevertem a 2-3 ek. vajon megfonnyasztott újhagymát (két szál, felkarikázva) és a másfél dl krémes tejfölt. Felhasználásig fedő alatt pihentettem.

Három deci telfölbe szitáltam 1 ek. lisztet és csomómentesen elkevertem, majd a káposztás húshoz adtam és kiforraltam.

A bárányhúson nem is érződött, hogy bárány (bár az ír bárányon ritkán érződik, ráadásul ez is organic volt, comb, és a fehér zsírt most is leszedtem), a magyar füstölt oldalas megadta az ugyancsak magyar savanyú káposztához illő ízt, az észak-ír krémes tejöl pedig bársonyossá, harmonikussá tette a kész ételt. Ír-magyar székelykáposzta, ami 'hét nyelven beszél'.

szekelykaposzta-goulash-step1
szekelykaposzta-goulash-step2
szekelykaposzta-goulash-step3
szekelykaposzta-goulash-step4
szekelykaposzta-goulash-step5
szekelykaposzta-goulash-step6
szekelykaposzta-goulash-step7
szekelykaposzta-goulash-step8

No comments: