Friday, November 26, 2010

Dublin coddle

Dublin-Coddle-ready-cookedAz egészen a 18. sz.-ig visszanyúló Dublin coddle (coddle annyit jelent lassú tűzön főzni) igazi 'comfort food'. Négy fő összetevője az ír konyha gyakori főszereplői: a sonka, a kolbász, a hagyma és a burgonya, fűszerei is egyszerűek: só, bors, friss petrezselyemzöld.

Úgy tartják Jonathan Swift kedvenc étele volt. Manapság a 'the Liberties' kerületben (a belváros dél-nyugati részén) kedvelt szombat esti fogás, valamint temetéseken szolgálják fel (praktikus okból, nem lesz semmi baja ha egy vagy két órát pluszban fő).

Hozzávalók (2 személyre):
kockára vágott zsíros sonka / húsos szalonna
3 db kolbász
3 db burgonya
2 fej vöröshagyma
só, bors
csokor petrezselyemzöld


A casserole aljára tettem a vékony karikára vágott vöröshagymát, a következő réteg volt a meghámozott és nagyobb kockára vágott krumpli, sóztam, borsoztam, megszórtam finomra vágott petrezselyemmel, majd a sonka következett, végül a félbe vágott kolbász. Felöntöttem vízzel, felforraltam, majd a legkisebb lángon, (jól záró!) fedő alatt főztem másfél-két órát.

Addig kell főzni, amíg a víz java el nem fő. Nem kell kavargatni, csak hagyni csendesen gyöngyözni. A krumpliról leváló apróbb részek besűrítik. Nos, a casserole-om fedele olyan jól zár, hogy szinte semmi folyadék nem főtt el belőle, így levesebb maradt. A hagyományos disznóhúsból készült kolbász helyett vadhúsból (venison) készültet használtam, és miután felforrt belemorzsoltam egy fél zöldséges kockát is, de legközelebb fokhagymával is bátran ízesítem.

Dublin-Coddle-set-to-cook
Dublin-Coddle
Összetevők (sonka, kolbász, hagyma, burgonya, só, fekete bors, friss, apróra vágott petrezselyem) terén nem, de elkészítésében vannak kisebb eltérések:

• Irish Cooking by Clare Connery
A hagyma, sonka, kolbász, krumpli (sorrend!) rétegeken a víz csontlével vagy húsleves alappal is helyettesíthető. A végén még a maradék petrezselyemzöldet is keverjük bele, majd szóda kenyérrel és barna sörrel tálaljuk.

• Irish Cooking by Biddy White Lennon
Sokan nem szeretik a főtt kolbász fonnyadt színét, ezért tálalás előtt tegyük grill alá, hogy megbarnuljon. Minél hosszabb és lassabb a főzés, annál jobb lesz ez az étel. Nagyon lassan, sütőben a legjobb, 120 °C-on, 2-5 orát. Vajas, fehér szóda kenyérrel és erős barna sörrel tálaljuk.

• Favourite Irish Recipes - Traditional Fare from the Emerald Isle
Előbb a vízben 5 percig főzzük a felvagdosott sonkát és kolbászt, majd szűrjük le (a levét tegyük félre). Rakjuk tűzálló tálba a húsokat, adjuk hozzá a hagymát és a krumplt, fűszerezzük és öntsük fel annyi (félretett) lével, hogy ellepje. Takarjuk le megvajazott zsírapirral, tegyük rá a fedőt és 150 °C-on egy-másfél órát főzzük. Petrezselyemmel megszórva, szókabikarbónás kenyérrel tálaljuk.

No comments: