Monday, November 15, 2010

Shepherd's pie

shepherds-pieA shepherd's pie, vagyis 'juhász pitéje' az 1791-től fellelhető cottage pie bárányhússal készült változata, egy burgonyapürével egybesütött húsvagdalék, ami nem tartalmaz alsó tészta héjat, sőt, tésztát egyáltalán, a kéreg burgonyapüré. A kifejezés az 1870-es évek óta létezik, szinonimaként a cottage pie-ra.

A cottage pie eredetileg (korai receptkönyvekben) sült hús maradékaiból, a hús felett szeletelt burgonya réteggel készült. Amikor megsült, úgy nézett ki, mint a tetőcserép, innen a neve, 'kunyhó pite'. Manapság a cottage pie és a shepherd's pie is darált húsból készül, krumplipürével a tetején.

Az én változatom, apró kockára vágott húsból, zöldségesen:

Hozzávalók (2-4 személyre):
300 g bárányhús
1 nagy fej vöröshagyma
3 db sárgarépa
2 db petrezselyemgyökér
4 db burgonya
2 gerezd fokhagyma
fűszerek
3 ek. paradicsompüré


Az apróra kockázott vöröshagymát kevés olívaolajon megbarnítottam, majd a felkockázott báránycombot megpirítottam rajta. Befűszereztem: kevés tengeri só, frissen őrölt bors, 1 db babérlevél, kk. pirospaprika, tk. őrölt fűszerkömény, ek. szárított petrezselyemzöld és fokhagyma. Kevés vízzel felöntöttem, majd lassú tűzön, fedő alatt negyed orát, húsz percet pároltam.

A megtisztított sárgarépát az egyik petrezselyemgyökérrel felkarikáztam és a húshoz adtam. Beletettem a kevés vízzel elkevert paradicsompürét, és fedő alatt, lassú tűzön tovább főztem húsz percet, fél órát.

A meghámozott, felkockázott burgonyát a másik petrezselyemgyökérrel sós vízben megfőztem. Leszűrtem, kecsketejből készült vajjal pépesítettem.

A zöldséges húst (a babérlevelet kivettem) egy 14 cm-es tűzálló tálba szedtem, ráhalmoztam a burgonyapürét, villával 'felborzoltam', majd 190 °C-ra előmelegített sütőben 20-25 percig sütöttem. Forrón tálaltam.

shepherds-pie-base
shepherds-pie-crust-of-mash
shepherd's-pie-slice

3 comments:

Ms. Poppy said...

Nagyon jó kis egytálétel, nálunk is nagy kedvenc.:)Eddig csak darált húsból készítettem, de nagyon jól mutat a kruplisapka alatt a húsos ragu, legközelebb így készítem én is.

Anazar said...

Állagra nekem mindig jobban tetszenek a darabos ételek, mint a daráltak, így nem volt kérdés, darabosnak kell lennie ennek is. Valahogy jobban ízlik.

Anonymous said...

Meg fogom sütni. Jó maradék felhasználásnak tűnik, mert mindig marad hús. Zsuzsi