Wednesday, August 31, 2011

Fasírtgolyók finomfőzelékkel

beef-meetballs-with-vegetables
Sütőben sült zöldfűszeres marhahús fasírtok
zöldborsó-sárgarépa (finom)főzelék ágyon

Gyerekkoromban nem ismertem a főzeléket, mifelénk nem volt divatja. Volt ugyan a 'töklotyi', de az is inkább leves, mint főzelék. Az szegedi egyetemi évek alatt, a menzákon aztán alaposan beköszönt a főzelék. Volt kevésbé híg, hígabb és egészen áttetsző. Mindközül a borsós-répás finomfőzelék volt a nyerő. Eszembe jutott a minap. Fasírtot kívántam hozzá.

A fasístot évek óta (legalább 7-8) sütőben sütöm, bő olaj helyett zsírpapíron. A rúdhús nyomán jött az ölet, hogy miért ne, meg persze sosem tudtam mit kezdeni a használt olajjal. Ahhoz túl drága volt, hogy mindig frissben süssek, az meg túl körülményes volt, hogy tárolgassam a következő ki-tudja-mikori sütésig.
meatball-ingredients
Fél kg (organic) darált marhahúst készítettem elő. Nagyobb tálba raktam, ráütöttem két kisebb tojást. Adtam hozzá diónyi libazsírt, 1 csapott ek. paradicsompürét és 2 nagy gerezd reszelt fokhagymát (néha egy kis fej vöröshagymát is belereszelek). Fűszereztem pirospaprikával, nagy szemű tengeri sóval, frissen őrölt borssal, kevés Vega-Mix-szel, őrölt fűszerköménnyel, egy kevés szárított majorannával és sok (most épp szárított) petrezselyemmel. Régebben áztatott kenyérhéj is került bele, de manapság csak 'tisztán' készül.

A húst alaposan összedolgoztam, hogy a fűszerek elkeveredjenek, majd kiszakítottam belőle egy evőkanálnyit (kanállal 'szaggatva' könnyen elérhető, hogy közel egyformák legyenek), gombóccá formáltam és sütőpapírral bélelt tepsire helyeztem, a tetejüket enyhén meglapítottam. Végül előmelegített sütőben 180 °C-on aranybarnára sütöttem.
beef-meetballs
Közben a finomfőzelék is elkészült. Egy kisebb fej vöröshagymát aprópa felkockáztam és kevés vajon megdinszteltem, rádobtam a felkockázott sárgarépát és a frissen fejtett zöldborsót. Meghintettem kevés Vega-Mix-szel, enyhén sóztam és megszórtam 1 tk.-nyi finomítatlan cukorral. Fedő alatt puhítottam, 10-15 perc. Végül egy kevés tejet öntöttem alá. Felrottyant és tálaltam is az éppen elkészült fasírttal. Jó étvágyat!

4 comments:

Mrita said...

Nagyon guszták a fasírtjaid, a finom főzelékért nem vagyok oda.

Kati said...

Csakis finom lehet.

trollanyu said...

Nyami nyami:) Mindkettő jöhet nekem. Ezt a gyerekek is nagyon szeretik. 5 tagú a családunk, 3 gyerek + mi:) Hát igen, mindenből sokkal több fogy nálunk, főleg, mert a legnagyobb fiam, ő 15 éves, szinte már annyit eszik, mint egy felnőtt:)

Anazar said...

Mrita, köszönöm. A főzelék nálam úgy általában nem túl népszerű. Ez volt az első főzelékem ;-)

Kati, köszönöm.

Trollanyum, hoppá, nyelvbotlás (a BTK-s MÉG MINDIG nem tud számolni, 3+2 ugye), elnézést. The more the merrier!!