Monday, August 08, 2011

Dió

walnut-in-a-jar
Kaptam mamától egy nagy zacskó tört diót. Ha beosztom, talán kitart jövő tavaszig. Csatos üvegbe zártam és betettem a hűtőszekrénybe. Időnként 'csipegetek' belőle, és frissen darálom, amikor szükséges.

Mindenki tud legalább tíz diós ételt felsorolni, amit nagyon kedvel. Gyerekkoromból a diós haluska (kézzel gyúrt!!), a diós kalács (tekercs), a karácsonyi mézes, a zserbó, a diócska, a medveláb, a diós gőzönfőtt, a dióval töltött aszalt szilva a legemlékezetesebbek. Mama tízóraira vagy uzsonnára evett olykor-olykor egy kis marék diót egy szelet kenyérrel és egy almával.

Egy hatalmas diófa állt a kertünk végében (mamáéknál kettő is). Nyáron jókora árnyékot adott, keserű illat lengte körül. A zöld dió héja, de még a bőre is fogott ám rendesen, így csak időnként vetemedtem egy-egy éretlen dió elfogyasztására. Ősszel a lehullot, száraz levelek között öröm volt rátalálni a kemény, barna héjú, formás diókra. Télen diótörés.

Manapság előszeretettel használom salátákhoz nyersen vagy pirítva, kedvelem mazsolával sül almába töltve, még fagylaltot is készítettem belőle.

[i] A dió többszörösen telítetlen zsírokban, vasban gazdag. Összehasonlítva más diófélékkel, (különösen nyers formában) antioxidáns tartalma a legmagasabb (a pörkölés csökkenti ezt a minőségét).

6 comments:

Adél said...

Szeretem a diót nagyon. Apai nagyszüleim kertjében állt 3 hatalmas diófa.Nagytatám ültette őket, rendre,azokban az években amelyekben gyerekei születtek.Óriási nagyra nőttek, imádtam nyáron az árnyékukban hason olvasni.A házat már sajnos rég eladták..:(..óhajtom a helyet nagyon:(

marisz57 said...

Nekünk is vannak diófáink, van apróbb szemű, nagyobb szemű. Még fél zsák tavalyi dióm van, mert nem szeretek diót törni. Pedig hasznosságát ismerve mindig elhatározom.
Na, majd most, hogy eszembe juttattad!

Éva said...

Nagyon szeretem a diót, de sajnos nem tudom hogy miért mifelénk most igen drága lett! Amit veszek csak süteménybe szoktam és abból szemezgetek kicsit!

Anazar said...

Azok a nagyszülős emlékek egy életre elkísérnek bennünket Aleda!

Marisz, nem hiszem, hogy bárki is szeretne diót törni, macerás, időigényes, de a cél érdekében mégis bevállalható :-D))

Éva, a dió bizony drága lett, talán mert egyre kevesebb a diófa, ki tudja. Mamától (Kárpátalja) rendszeresen minden évben vesznek diót a határ másik oldaláról (Magyarország) érkező 'üzletemberek', hogy aztán ki tudja hány százalékos haszonnal piacra dobhassák. Két nagy fáról úgysem tudná a két kisöreg felélni az adott év diókészletét.
Itt (Írország) úgy emlékszem 8 juró egy kiló héjas dió, ha tévednék (túl kevés??) elnézést, legközelebb, majd megnézem.

Vicuska said...

De jó, ha valakinek saját diófája lehet, tavaly még volt, egyre kevesebb terméssel, kiöregedett nagy lombos fa, idén már nem lesz, sajnos, vehetem drágán a piacon...

Anazar said...

Már az is jó, ha valakinek méterszer-méteres kertecskéje lehet ;-)